در ویدیو زیر با چند مثال ساده می آموزیم که سئو چیست و چرا باید به این مفهوم توجه ویژه ای داشته باشیم.
10 دلیل برای اینکه چرا باید سایتمان را سئو کنیم ؟
میلیونها کاربر از موتورهای جستجو برای حل مشکلات و پیدا کردن پاسخ سوالات خود استفاده می کنند و روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو برای سرچ استفاده میشود .سئو فرآیندی است که به گوگل کمک میکند تا سایت شما را شناسایی کرده، زمینه فعالیت شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط مثلا همین خرید موبایل سایت شما را در صدر نتایج جستجو نشان دهد. در حقیقت سئو به افزایش بازدید سایت شما کمک ویژهای میکند.
- با سئوی وب سایت از رقبا پیشی میگیرید.
- اگر سایت به خوب سئو شود در صدر نتایج گوگل دیده شوید.
- سئو یاعث جذب مشتریان هدف به سایت میشود.
- سایتی که سئو کار داشته باشد و درست سئو انجام دهد فروش خود را چند برابر میکند.
- هزینه ی سئو بسیار پایین تر از تبلیغات اینترنتی می باشد.
- هزینه ی سئو قیمت کمتری نسبت به تبلیغات گوگل دارد.
- ترافیک یا همان آمار کاربران آنلاین در سایت یا فروشگاه شما بالا می رود.
- با سئو و افزایش ترافیک سایت رتبه الکسا پایین می آید و رتیه الکسا بهبود پیدا میکند .
- با سئو میتوانید تبدیل به یک برند شوید مانند (دیجیکالا و بامیلو).
- اگر نیاز به عضو گیری و ثبت نام کاربران در سایت دارید با سئو اعضای سایت شما بسیار بالا می رود.
چطور در خط اول و صفحه اول گوگل باشیم ؟
سه نتیجه اول گوگل حدود 70 درصد کلیکها را به خود اختصاص دادهاند. یعنی چی ؟
هنگامی که شما یک کلمه یا سوالی را در گوگل جستجو میکنید پاسخ آن از طریق صفحه نتایج گوگل (SERP) مخفف واژه search engine result page نمایش داده میشود منظور همان صفحه سفید رنگ با لینک های آیی و نوشته های خاکستزیو مشکی رنگ است که در بالای آن لوگوی معروف گوگل میدرخشد و باکس جستجویش در جلوی آن است. در هر لحظه برای مرتب کردن این نتایج مجموعه الگوریتم های پیچیدهای اجرا میشوند که شامل عوامل رتبه بندی (SEO Ranking Factors) است و موتورهای جستجو با توجه به آن تصمیم میگیرند سایت شما در چه رتبهای قرار گیرد.بنابراین سایت بهینه سازی شده با رعایت فاکتورهای سئو شانس بیشتری برای قرارگیری در رتبههای بالا را نسبت به سایتهای غیر بهینه سازی شده دارا است.
گوگل به عنوان محبوبترین موتور جستجو بیش از ۲۰۰ فاکتور را برای تعیین رتبه بندی در نظر میگیرد و اگر بخواهیم این سیگنالها را دسته بندی کنیم که دز اصل همان مراحلل اصلی سئو میباشد ، عملیا سئو به 3 دسته کلی تقسیم میشود :
1. سئو تکنیکال (Technical SEO) که به بررسی : عملیات بهینه سازی کد ها ، انتخاب سیستم مدیریت محتوا ، تاثیر هاست و دامنه در سئو ، فعالسازی ssl ، و بهینه سازی سرعت و عکس ها در آن میپردازیم
2. سئو داخلی سایت (On Page Seo) که به بررسی : عملیات سئو انتخاب کلمات کلیدی ، توضیحات متا ، بررسی برچسب ها ، بهینه سازی لینک های سایت ، لیتک سازی داخلی مادر و فرزندی و در نهایت تولید محتوا بارعایت اصول سئو میپردازیم.
3. سئو خارجی سایت (Off Page Seo) که به بررسی : عوامل بیرونی تاثیر گذار بر سئو و محبوبیت سایت مانند فعالیت در شبکه های اجتماعی و لینک سازی و جذب کاربر در آن ها ، فعالیت در فروم ها و لینک سازی در فروم ها ، انواع لینک سازی به صورتی که طبیعی جلوه کند با توجه به رفتار طبیعی و هوشمند الگوریتم های گوگل
که در ادامه به انحصار مراحل انجام هر کدام را به طور کلی وبا جزئیات کامل توضیح می دهیم.
اگر میخواهید فروش خوبی داشته باشید باید سایت خود را سئو کنید:
امروزه با توجه به پیشرفت علم و اینترنتی شدن خرید و فروش ، سئوی سایت بهترین و موثر ترین گزینه برای سود و فروش بیشتر است.زمانی که سایت شما سئو شده باشد یعنی از نظر موتور های جستجو سایت خوبی شناخته شود و در بالاترین رتبه درجستجوی گوگل قرار گیرد بی شک مطمئن باشید شما کارتان را درست انجام داده اید و در حوزه ای که فعالیت دارید بهترین هستید. آن زمان باید تنها نگرانی شما رساندن به موقع محصولات و یا خدمات به کاربرانتان باشد . به عنوان مثال اگر شما یک وب سایتی را راه اندازی کرده اید که در فروش عطر و ادکلن انجام میدهید و از طریق سایت خود فروش خوبی ندارید سئو برای شما بهترین گزینه است.
هرچقدر هم به ظاهر و محتویات سایت خود اهمیت دهید و هرچقدر هزینه کنید تا زمانی که سایت توسط کاربرانتان قابل مشاهده نباشد فایده ای نخواهد داشت. خیلی مهمه که سایت شما برای یک انسان بهینه سازی شده باشد.
سئو بسیار به صرفه است . سئو بهتر است یا تبلیغات اینترنتی ؟ سئو بهتر است یا تبلیغات کلیکی گوگل ؟
با توجه به پیشرفتی که موتور جستجوی گوگل در دنیای اینترنت داشته ،برای کسب در آمد از طریق اینترنت قطعا باید در نتایج گوگل دیده شوید، برای دیده شدن در صفحات گوگل بدون بهینه سازی و سئوی وب سایتتان چندین گزینه خواهید داشت که به مقایسه بین سئو و تبلیغات اینترنتی خواهیم پرداخت:
تبلیغات اینترنتی شامل بنر های تبلیغاتی، پاپ آپ ها و تبلیغات کلیکی در انواع وب سایت ها.
چند مورد از تفاوت اصلی میان سئوی سایت و تبلیغات اینترنتی را عنوان می کنیم:
- هزینه ی سئو بسیار به صرفه تر از هزینه ی بسیار سنگین تبلیغات است.
- از طریق سئو به راحتی برند سازی می کنید و از نظر شهرت پیشرفت خواهید داشت اما در تبلیغات اینترنتی این گونه نیست.
- در تبلیغات اینترنتی ،تبلیغات شما به عموم مردم نمایش داده می شود اما پس از سئوی سایت تبلیغات شما انحصاری به کاربرانی که دنبال شما می گردنند نمایش داده می شود.
- الکسای سایت پس از سئو به شدت پایین می آید و این مورد باعث جلب اعتماد کاربران سایت شما خواهد بود.
- پس از سئو ترافیک سایت به صورت مفید و هدفمند بالا می روند و می توانید فروش خوبی داشته باشید.
- اعضای وب سایت شما پس از سئو بالا می رود این در صورتی است که سئوی خود را روی کلمات کاملا هدف انجام داده باشید.
بررسی برتری های سئو نسبت به تبلیغات گوگل
سئو نتایج ارگانیک گوگل را تحت تاثیر قرار می دهد، اما تبلیغات گوگل نتایج (paid) یا همان پولی را به شما اختصاص می دهد ، با این نوع تبلیغات می توانید به صفحه اول را ه پیدا کنید و بابت نمایش تبلیغ خود هیچ پولی هم پرداخت نخواهید کرد اما بابت هر یک کلیک که کاربر بر روی لینک شما انجام می دهد به گوگل پول پرداخت می کنید. برای سئو باید وب سایت خود را بهینه سازی کنید و به استاندارد های گوگل نزدیک شوید سپس می توانید در نتایج طبیعی گوگل قرار گرفته و در آن جایگاه بدون پرداخت هزینه باقی بمانید.
تغییراسئو در سال 2019 چگونه است ؟
تجربه کاربری در سال 2018 خیلی مهم شد و در 2019 این اهمیتبیشتر هم شد.گوگل اعلام کرده بود که RankBrain سومین عامل مهم ردهبندی است.الگوریم معروف RankBrain که به گوگل کمک میکند نتایج جستوجو را دستهبندی کند. RankBrain نحوه تعامل کاربر با نتایج جستوجو را بررسی میکند و در نتیجه آن را ردهبندی میکند.مثلا شما در SERP میبینید که لینک چهارم عنوان جذابی دارد و سریع روی آن کلیک میکنید و وقتی وارد لینک میشوید با یک محتوای عالی مواجه میشوید و مدت زمان زیادی در صفحه صرف بلعیدن تکتک واژهها میکنید! در نتیجه گوگل جایگاه لینک را ارتقا میدهد.
در عوض بدون تأمل وارد لینک اول میشوید و با یک محتوای بد مواجه میشوید و سریع صفحه را ترک میکنید. در نتیجه گوگل جایگاه لینک را پایین میآورد.
بنابراین اگر تعداد کاربرانی که سریع صفحه را ترک میکنند زیاد باشد، گوگل جایگاه صفحه را تنزل میدهد.
بنابراین rankbrain به دو چیز اهمیت میدهد:
1- مدت زمان حضور کاربر در صفحه (Dwell Time)
2- نرخ تبدیل (CTR)
اهمیت Dwell Time برای RankBrain خیلی زیاد است، چرا که نشاندهنده دوستداشتهشدن محتوا از سوی کاربر است. اگر تعداد کاربرانی که مدت زمان زیادی در صفحه میمانند زیاد باشد، گوگل جایگاه صفحه را ارتقا میدهد.
یک بررسی نشان داده که میانگین Dwell Time برای ده نتیجه اول گوگل 3 دقیقه و 10 ثانیه است.
گاهی اوقات RankBrain به یک صفحه جایگاهی بیشتر از لیاقتش میدهد و اگر نرخ تبدیل آن بالاتر از میانگین نرخ تبدیل باشد، گوگل متوجه میشود که جایگاه این صفحه در نتایج باید تثبیت شود.
در بالاتر به 3 اصل مهم در سئو با نام های سئو تکنیکال ، سئو داخلی و سئو خارجی اشاره کردیم که در ادامه برایتان کاملا توضیخ میدهیم اما قبل از آن باید بدانید سئو کارها یا به قول معروف (seo man ها) یا (مهندسین سئو) به سه روش ای3 اصل مهم سئو را انجام میدهند
- سئوی کلا سفید (white hat seo)
- سئوی کلاه سیاه (black hat seo)
- سئوی کلاه خاکستری (gray hat seo)
1- منظور از سئوی کلاه سفید تکنیکهایی است که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و باعث میشوند رتبۀ سایت بهطور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند. فرایند سئوی کله سفید که بهترین و مناسبترین روش سئو است، یک شبه انجام نمیشود و نیاز دارد که مدت زمان مشخصی پیوسته و دائما روی سایت خود کار کنید، اما در عوض به اصطلاح یک عمر راحتید، گوگل به شما اعتماد میکند و به این راحتی جایگاه شما را به وبسیات دیگری نمیدهد.راستی اگر به جای سئوی کلاه سفید، سئوی اخلاقی را هم شنیدید تعجب نکنید؛ از بس که این روش بر پایه اخلاق و صداقت و درستی است به آن سئوی اخلاقی نیز میگویند.
2-در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی چه؟ یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو و دور زدن قوانین آن است.این روش سئو برعکس روش قبلی خیلی زودتر نتیجه میدهد؛ اما تاثیر آن همیشگی نیست و گوگل هم بیکار ننشسته که فریبش بدهید! گوگل مدام در حال آپدیت و ارائه الگوریتمهای جدید است و دیر یا زود میتواند دست شما را بخواند. مثلاً همین چند سال پیش عدهای با ساختن لینکهای اسپم و به دردنخور در صفحات مختلف به رتبههای خوبی در گوگل رسیده بودند، اما گوگل با ارائۀ الگوریتم پنگوئن این وبسایتها را جریمه کرد و جایگاهی را که از روشهای نادرست به دست آورده بودند از آنها پس گرفت.پس شاید چند ماهی جایگاه اول گوگل را کسب کنید، اما مطمعنا به جند ماه هم نمیرسد که از صحنۀ وب محو شوید و به اصطلاح اهل سئو سایتتان شامل جریمه پنالتی گوگل شود .
3- سئوی کلاه خاکستری را در اصل میتوات یک ترکیب 70 درصدی از سئوی کلاه سفید و 30 درصدی از سئوی کلاه سیاه دانست که این ترکیب به این شرط که درست و زیر نظر متخصص سئو اجرا شود میتواند معجزه کند و شما را در صود نتایج جستجو در هر کلمه ای برای مدت های طولانی نگه دارد و درامد و ترافیک کاری خوبی را برای شما و سایتتان رقم بزند. در سئوی کلاه خاکستری از برخی موارد کلاه سفید مانند سئوی داخلی و سئو تکنیکال استفاده میکنیم و در لینک سازی های خارجی و سئوی خارجی از سئوی کلاه سیاه استفاده میشود اما به نحوی که گوگل شک نکند و سایت شما را شامل جریمه نکند.
طبق تعاریف بالا به شما پیشنهاد میکنم در انتخاب متخصصی سئو برای سایت خود و یا در سئو کردن سایت خود دقت کنید که قرار است از کدام روش استفاده شود و لطفا از سئوی کلاه سیاه دوری کنید چون هیچ نتیجه ای به جز جریمه و صرف هزینه بدون جواب درست ، در کار نیست و بعث میشه به جز پول و وقت شاید دامنه و سایتتون هم از دست بدید و کلا شکست بخورید. بهتره با یک شرکت معتبر که میدونید طبق قرار داد مخصوص سئو با اصول کلاه سفید و شاید برای چاشنی کار مقداری هم کلاه خاکستری عملیات سئو و بهینه سازی سایت را انجام میدهند قرار داد ببندید.
اگر شما هم نیاز به مشاوره با متخصصین سئو را دارید ، با ما در تماس باشید ، از هم صحبت بودن با شما خوشحال میشویم